BMW F650GS / Dakar almanach

Kategoria: Ciężki sprzęt bojowy



data7
2010-02-15, 16:22
Siema siema, 


Zbieram sie do napisania czegos w stylu kompendium mojej wiedzy o F650GS. Wszyscy wiemy, ze w necie jest juz wszystko napisane, ale srednio raz - dwa razy w miesiacu ktos mnie zaczepia na GG albo mailowo albo na PW z pytaniami o tego sprzeta :)
Bardzo lubie odpowiadac na te wszystkie pytania, bo chyba kazdy tu lubi gadac o motocyklach :) Naszlo mnie jednak, ze moglbym spisac to wszystko dla potomnosci i dla siebie.
A to czego potrzebuje, to wlasnie takich pytan. Bo chce zaczac od krotkiego FAQ`a.
Na pewno jest tu juz kilku posiadaczy tej mega git maszyny, ktorzy chcieliby o cos zapytac :)
Wiec pytajcie, a ja bede odpisywal i wrzucal wszystko do mojego almanachu.

Przykladowe pytania:
Co ile wymienia sie filtr paliwa?
Jakie sa opcje na aftermarketowy filtr powietrza?
Jak wyglada procedura zmiany oleju?
Co tak naprawde odroznia F650GS od F650GS Dakar?
Itd.

Mam nadzieje, ze znajda sie chetni do zadawania pytan :)
P.S. Ten post wrzucam tez na inne forum dla lepszego rozeznania.
Madmarcin
2010-02-15, 20:29
Jak F650GS Dakar spisuje sie w terenie w sypkim piachu? jak wygladaja koszty eksplatacji tzn filtry oleje dostepność części oraz awaryjność mocne i słabe strony?
Jim
2010-02-16, 09:50
Jak F650GS Dakar prowadzi się na asfalcie i w terenie z pasażerem, kuframi i całym osprzętem? Czy odczuwalne są istotne różnice w poręczności i stabilności w tych dwóch rodzajach środowiska     ?
sowizdrzal
2010-02-17, 19:40
Od dawna zastanawiam się nad BMW 650 Dakar, ale zawsze martwi mnie 

komputer i wtrysk, których nie da się naprawić śrubokrętem i młotkiem.

Data7: czy te elementy zawodzą w terenie i jak ewentualnie przed tymi
awariami się chronić??? Poza tym wszystko przemawia za F650 Dakar,
sprzęt potrzebny jest do dalekich lekkoterenowych wypraw.
KJ Siła Słów
2010-02-17, 20:06
 	  			  
Od dawna zastanawiam się nad BMW 650 Dakar, ale zawsze martwi mnie
komputer i wtrysk, których nie da się naprawić śrubokrętem i młotkiem.




śrubokrętem nie naprawisz tez żadnego elementu elektroniki jak moduł zapłonu czy regulator napięcia które są również w bardziej tradycyjnych motocyklach.

A układ wtrysku naprawdę długo wytrzymuje i jest konstrukcja dopracowaną od lat prawie 30 ( a jeśli liczyć mechaniczny wtrysk Mercedesa to nawet 40).

KJ
data7
2010-02-18, 10:44
Slusznie napisane :) jedyny "problem" z w trywskiem jaki mialem, to wymiana filtra paliwa :) Fabryka zaleca wymiane co 25.000 ale moj wysiadl dopiero po 65.000. 


Dzisiaj postaram sie juz cos wiecej napisac o reszcie spraw.
stoner
2010-02-19, 22:20
 	  			  
Jak F650GS Dakar spisuje sie w terenie w sypkim piachu? jak wygladaja koszty eksplatacji tzn filtry oleje dostepność części oraz awaryjność mocne i słabe strony?



Zanim wypowie się Data7, którego sam z resztą radziłem się w wielu kwestiach, dorzucę kilka moich uwag związanych z użytkowaniem Dakara. W moim pierwszym sezonie zrobiłem ok. 18000 km, po okolicznych lasach, Mazurach, Podlasiu, Albanii oraz normalnej jeździe i jestem z niego bardzo zadowolony. Przede wszystkim to bardzo uniwersalny motocykl. Trzeba pamiętać, że to single i porównywać go do innych singli. Ani to mega turystyk, ani rajdowe enduro, ale pozwala zarówno objechać świat dookoła jak również wpakować się w prawdziwy teren. Byle w odpowiednim tempie.

W mojej ocenie:
PLUSY:
-bezawaryjność
-niskie spalanie
-komfort jazdy (małe wibracje jak na singla, kanapa, grzane manetki, zachowanie moto)
-dostępność każdej części zamiennej
-dostepnosc wielu forow jak f650.com gdzie znajdziesz odpowiedź na każde pytanie
-masa gadżetów do podrasowania maszyny (touratech i inne)

Minusy:
-troche mały bak (na dalekie podróże)
-słaba ochrona przed wiatrem (co pomaga w terenie, przeszkadza na autostradzie)
-jesli ktoś celuje bardziej w teren, przyda się modyfikacja zawieszenia (sprężyny progresywne, wymiana tylnego amortyzatora) - ja jeżdzę jeszcze na oryginalnym
-ceny części (nie eksploatacja)

Filtr powietrza ok.60 zł, oleju ok.30zł. Przeraża cena filtra paliwa ok.400 zł - ale jak pisał Data7, nieczęsto się go zmienia.
wieczny
2010-02-23, 18:11
Przyznam, że pytanie laickie, ale do niedawna kwestia Dakara mnie nie dotyczyła :). Motocykl ma jakieś OBD? Serwis wymaga podłączania kompa i odczytywania kodów błędów, kasowania ich?


Czy cena za rocznik 2000 na poziomie 10kpln to cena normalna, za wysoka, podejrzanie niska? Nie śledziłem cen na przestrzeni lat, nawet na przestrzenie zeszłego sezonu a ceny Afryk mocno zaburzyły moje trzeźwe patrzenie na ceny motocykli. Nie lubimy zawyżania ceny legendą .

Czy w przypadku Dakarów jest jakiś magiczny rocznik, po którym usunięto ewentualne choroby wieku dziecięcego?

Jako info podstawowe dobra by była tabelka z malowaniem roczników.

Pewnie znalazłbym te info gdzieś w necie, ale najlepiej z pewnej ręki :).

Pozdro .
data7
2010-02-24, 11:16
Jol,


Serwis nie wymaga podlaczania do komputera, chyba ze naprawde dzieje sie cos zlego. Np. awaria komputera od wtrysku. A jak sa jakies bledy, kasuje sie je, odlaczajac komputer pod kanapa :) 3 minuty roboty, bez uzycia narzedzi. Rocznik 2000 to zupelnie pierwszy rok produkcji tego sprzeta z wtryskiem. W USA zdazalo sie dosc czesto, ze ten wlasnie rocznik mial problem z trzymaniem wolnych obrotow i czesto mogl zgasnac przy ruszaniu. W europie jakos o tym nie slyszalem :)
Z wiekszych zmian, to od 2004 roku silnik ma 2 swiece w cylindrze, zawory sa nadal plytkowe, ale plytki sa pod szklanka a nie nad nia,co troche wydluza serwis. Po 2004 dodano tez regulowana klamke sprzegla i przewod hamulcowy w stalowym oplocie. Zmieniono tez przedni blotnik, lampe przednia, blotnik przedni i bagaznik. Jedyna choroba wieku dzieciecego dotyczyla wlasnie tego gasniecia. Ale jak pisalem, to raczej w USA sie dzialo i wynika z programowania komputera od wtrysku. A jesli chodzi o malowanie, sa 3 w dakarach :) bialo czarny w roku 2000, bialo niebiesko czerwony w latach 2001-2003 i srebrno granatowy 2004-2008.
Wracajac jeszcze do tego serwisu, mi udawalo sie do tej pory wszystko robic samemu. Wlasciwie, wszystko da sie zrobic samemu, bo jak padnie komputer, to i tak to jest nie naprawialna rzecz :)
10kpln za dakara z 2000 jest calkiem OK za motocykl w dobrym stanie, nadal jednak dakar trzyma cene. Bo i sprzet dobry :)

Jak F650GS Dakar spisuje sie w terenie w sypkim piachu? jak wygladaja koszty eksplatacji tzn filtry oleje dostepność części oraz awaryjność mocne i słabe strony?



Spisuje sie jak kazdy inny sprzet wazacy 190kg :) trzeba go wyczuc i sporo pracowac nad technika. Da sie, jak kazdym innym moto :)
Koszty eksploatacji, tez sa jak w kazdym sprzecie. Filtr powietrza okolo 50zl. filtr oleju roznie, 13-25zl. Olej zmienia sie co 12.000km, 2.3L. Awaryjnosc na moim przykladzie, to 3 razy zmieniane lozysko glowki ramy... i w sumie tyle z awarii :) a sprzet ma 98.000km przejechane, z czego moje jest 68.000. W miedzy czasie przy 65.000 wymienilem filt paliwa (ktory jest zintegrowany z zaworem cisnieniowym wtrysku) koszt 380zl. Innych problemow nie mialem, chyba ze wypadki losowe, typu zerwany lancuch :).
Wbrew pozorom, plastiki nie lamia sie przy pierwszej glebie, a mialem ich kilka konkretnych w terenie.
Spalanie wychodzi mi od 3.9 do 4.5L z pasazerka i towarem na 2 tygodnie biwakowania.

Jak F650GS Dakar prowadzi się na asfalcie i w terenie z pasażerem, kuframi i całym osprzętem? Czy odczuwalne są istotne różnice w poręczności i stabilności w tych dwóch rodzajach środowiska ?



Prowadzi sie bardzo dobrze na asfalcie, z kuframi, pasazerka jak i bez :) Na dlugie wyjazdy nie wyobrazam sobie innego moto. A najwieksza zaleta jest wygodna kanapa:) A co do terenu, to jak pisalem, trzeba sie nauczyc nim jezdzic. Jak go tylko kupilem, to stwierdzilem, ze sie nie da tym latac w terenie. A potem latalem z kumplem na DRZ i bylo ekstra :) No ale takim klocem bez kostek, lepiej sie w teren nie zapuszczac.

Z tym malym bakiem jak pisal Stoner, nie jest az tak zle. 17.3L przy spalaniu okolo 4L daje calkiem spory zasieg. Problem, moze byc jedynie gdzies naprawde daleko w mongoli :)

Ceny czesci roznych, sa wysokie, ale z tego co zdazylem zauwazyc, nie sa wyzsze niz do japonskich sprzetow, a czesto nawet tansze. Wielkim plusem jest to, ze sa dostepne w 2-3 dni, a czesto na nastepny dzien. W necie jest zajebisty katalog gdzie sa fiszki i numery czesci wraz z cenami.

A tak przy okazji, zawory sprawdzalem przy 75.000 chyba i nadal trzymaja fabryczne luzy :)

Dawac wiecej pytan!

ps. Wieczny, chyba milion lat Cie nie widzialem :>
wieczny
2010-02-24, 15:55
Lata lecą a ja nadal nie dokupiłem lekkiego szpeja :).


Siedzę na forum AT. Lochy nie sprzedałem, silnik po remoncie, zabieram się za remont mojego R650GS Adv .


A tutaj widzę Sportsterek .

Temat Dakara mam na tapecie bo kolega sprzedał Bandita 600 i chce coś w stylu lekkiego turystycznego enduro. Celuje w jednocylindrówki. Zatem z automatu Dakar jest pozycją wartą uwagi. Twój wątek śledzę .
stoner
2010-03-11, 11:54
Trochę w temacie, a trochę nie - ma ktoś w Polsce f650 z kitem Rally od Touratecha? Chodzi o skopiowanie przedniej osłony, żeby nie bawić się w rzeźbienie? Myślę o modyfikacji oświetlenia i kokpitu i najrozsądniej będzie nałożyć na to nową obudowę. Nie jestem specem od laminatów, więc szukam gotowca. Ktoś się w to bawił?
Wojtek
2010-03-12, 16:21
Dlaczego paliwo wlewa się z tyłu a nie z przodu jak nakazywał by zdrowy rozsądek? :)
data7
2010-03-12, 16:32
zdrowy rozsadek nakazuje trzymac srodek ciezkosci motocykla jak najnizej sie da :) czy to odpowiada na Twoje pytanie?
Wojtek
2010-03-12, 16:36
 	  			  
zdrowy rozsadek nakazuje trzymac srodek ciezkosci motocykla jak najnizej sie da :) czy to odpowiada na Twoje pytanie?


jak najbardziej.
tzn ja zadałem to pytanie odnośnie faq... dla poradnika
data7
2010-03-12, 17:24
heheh dzieki za wklad w takim razie :)
MiKo
2010-03-16, 16:18
Witka   

Dakarek to na prawde sprzęt naprawialny młotkiem nie słyszałem ani nie czytałem nigdzie o awariach wtrysku, to zdajesie monolit, albo ma wade fabryczną albo działą do konca życia. Tak jak Data7 pisze serwis (wbrew pozorom - BMW) nie jest drogi, a względnie drogie, często niszczalne części można zastąpić uniwersalnymi, np lusterka.

Pytanko do Data7 i Stonera czy interesowaliście się kiedyś tematem odchudzania Dakara? ceny i dostępność akcesoryjnych wydechów? Widziałem dwa przypadki własnoręcznego przerabiania wydechów ze skutkiem mocno opłakanym. Poza tym już chyba nie bardzo jest co urwać z wagi... nie chodzi mi o robienie crossa... raczej o to by po załadowaniu majdanu (sakwy, worek) nie przekraczał mi potwornie 200kg
data7
2010-03-16, 17:04
Ja wielkim fartem zdobylem od Pingwina, z naszego forum, caly uklad wydechowy z tytanu, ale doszly sterlaze, bagaznik, sa gmole, wiec na jedno wyszlo :) Naprawde odchudzic da sie tylko po wymianie calej tylnej ramy (odkrecana jest) na taka z kitu dakarowego robionego przez Touratecha. Jest jeszcze jakas wloska firma, ktora tez robi te subframe'y ale nie znam nazwy. Tylko wtedy oczywiscie ladownosc spada i jazda we dwoje odpada :)
stoner
2010-03-18, 16:02
 	  			  
Witka
czy interesowaliście się kiedyś tematem odchudzania Dakara? :



ja mojego jedynie dociążam. wydechy widziałem głównie nierdzewki: sebring, scorpion, remus

Ale mam pytanie - ile płynu hamulcowego należy przygotować do wymiany w całym układzie? Będę wdzięczny za odp, właśnie jestem w trakcie zamawiania wszelkich olejów.
data7
2010-03-18, 19:59
jedna mala buteleczka styknie plynu :)
stoner
2010-03-19, 00:13
0,25? Super, dzięki! Zmieniam aktualnie różne rzeczy i ździwiło mnie też nieco, na razie teoretycznie, że przy wymianie sprężyn widelca na progresywne trzeba się bawić w różne docinki tulei, bo progresywne okazują sie dużo dłuższe od oryginału..
MiKo
2010-03-21, 09:48
jesli to progresywne do Dakara to wchodzą bez przeróbek, a że dłuższe to teoretycznie się zgadza. A co są na tyle długie że ich tam nie możesz upchać ?   


Data7 mam pytanko, bo robiłeś to sporo razy: jaki olej lałeś, może kiedyś inny potem znalazłeś lepszy etc. ?
na forum f650gs ciągnie się debata o nowoczesnych, syntetycznych olejach kontra starodawna konstrukcja jakim jest silnik w f650gs i pojawia się nuta dezorientacji
stoner
2010-03-22, 00:55
 	  			  
jesli to progresywne do Dakara to wchodzą bez przeróbek, a że dłuższe to teoretycznie się zgadza. A co są na tyle długie że ich tam nie możesz upchać ?



Jeszcze nie zmieniałęm, zamierzam właśnie kupić. Na którym zagranicznym forum widziałem takie info i zdjęcię przedstawiające duużą różnicę w długości zestawu na progresywnych, z ewidentnie skróconą tuleją. Nie pamiętam tylko, czy foto przedstawiało zestaw z Dakara, czy standardowego GS.

Ja miałem zamiar kupić sprężyny Wirth, których chyba najwięcej w różnych sklepach i na allegro.

Fajnie byłoby też z tyłem pogrzebać, ale droga ta zabawa jak diabli.
data7
2010-03-22, 08:51
 	  			  

Data7 mam pytanko, bo robiłeś to sporo razy: jaki olej lałeś, może kiedyś inny potem znalazłeś lepszy etc. ?
na forum f650gs ciągnie się debata o nowoczesnych, syntetycznych olejach kontra starodawna konstrukcja jakim jest silnik w f650gs i pojawia się nuta dezorientacji



Smigam na Motulu 15w50, wczesniej raz zalalem 10w40 i chodzil jak sieczkarnia. Ale po wizycie w Motomirek dowiedzialem sie, ze lepiej lac 15w50, taki z reszta tez BMW mi wtedy zalali i bylo git. Takie sa moje doswiadczenia z olejem :) Do tej pory nawet sprzeglo nie zaczelo sie slizgac :)
MTBiker
2010-03-22, 11:54
 	  			  

Ja miałem zamiar kupić sprężyny Wirth, których chyba najwięcej w różnych sklepach i na allegro.

Fajnie byłoby też z tyłem pogrzebać, ale droga ta zabawa jak diabli.



Stoner

Zobacz jeszcze sprezyny hyperpro - amorki tylnie zbieraja lepsze opinie niz wirth'y cenowo zblizone dosc - w polsce do dostania poprzez Touratech Polska albo GrandysDuo.
Opinie z uzytkowania w moim Xsie za jakis miesiac

Pzdr
Luc

P.S
Jakis nocny poligon ??
MiKo
2010-03-22, 15:41
 	  			  
Smigam na Motulu 15w50


pamiętasz może czy to był Motul 5100 15W50 półsyntetyk ?

... ilu użytkowników tyle najmądrzejszych opinii - zdam się a Twoje dziesiątki przejechanych tysięcy
data7
2010-03-22, 21:58
jestem na 99% przekonany ze mnie pamiec nie myli i byl to wlasnie 5100 polsyntetyk :) a na 100% bede wiedzial w sobote :)
stoner
2010-03-23, 10:17
[quote="MTBiker"]


Podobne tematy: