[E12] Pierwsza Piątka

Kategoria: Aleja Dzieł BMW



130rapid
2010-03-19, 20:41
Kalendarium BMW serii 5 (E12)


(Informacje o modelach dedykowanych na rynki szwedzki, japoński i amerykański).
(Informacje o modelach montowanych w Południowej Afryce).

1968
- Rozpoczęcie prac nad projektem "Entwicklung 12".

1970
- Bertone prezentuje concept-car BMW 2200Ti Garmisch - będący skrzyżowaniem profilu późniejszych Fiata X 1/9 i BMW E12.



Własny, odmienny styl nadwoziu nada Paul Braq.
Więcej: http://e12.assertion.de/chronicle/03a02l20.htm

1972
- Luty - w fabryce w Monachium następuje rozpoczęcie montażu próbnego BMW 520 z 4-cylindrowym gaźnikowym silnikiem M10 B20. W marcu dołączają auta w wersji 520i z wtryskiem paliwa K-Jetronic. Pierwsze samochody, wykorzystywane głównie do testów, często nie są kompletne. Brakuje im chromowanych ozdób, są wyposażane w światła pochodzące z seryjnych modeli BMW, itp. Zapada decyzja o przerwaniu prac nad wersjami 523 / 523i. Postanowiono skoncentrować się na 6-cylindrowym 525.
- Wrzesień - rozpoczęcie produkcji seryjnej.
- 12-13 października - oficjalna premiera 520 / 520i na salonie we Frankfurcie, od wielu miesięcy zapowiadanego jako BMW 2004 (520) i 2006 (523). Samochody z pierwszych miesięcy produkcji (do połowy 1973 r.) posiadają emblemat na pokrywie bagażnika, wyróżniający się cyfrą "5" większą od pozostałych.
- Listopad - Fabrykę opuszczają pierwsze 520 z kierownicą po prawej stronie.
- Grudzień - opcjonalny (większy) 70-litrowy zbiornik paliwa.
- W 1972 r. wyprodukowano łącznie 12,895 szt. E12.


Szpiegowskie zdjęcie E12, wiosna 1972 r.


BMW 520, 1972.


Wnętrze BMW 520, 1972.


Prototypowe BMW 523, 1972. 4-cylindrowy silnik M10 o pojemności 2,3 litra i mocy 115/140 KM (523/523i).

1973
- Marzec - wyprodukowano pierwsze 520 z automatyczną skrzynią biegów.
- Kwiecień - Alpina prezentuje model A4 z 4-cyl. silnikiem o mocy 155 KM.
- Czerwiec - rozpoczęcie produkcji 525 z 6-cyl. gaźnikowym silnikiem M30 B25 (do czerwca 1981 r.). Odróznia się od modeli 4-cyl. charakterystycznym wybrzuszeniem maski pozwalającym zmieścić wyższy silnik M30.
- 22 listopada - rozpoczęcie produkcji E12 w nowych zakładach w Dingolfing.
- Wyprodukowano 47,653 szt i 754 zestawy CKD.


BMW 525, 1973

1974
- BMW Motorsport GmbH prezentuje modele M 3.0 / 3.0i / 3.3i o zakresie mocy 180-218 KM.
- Marzec - Prezentacja i rozpoczęcie montażu CKD modelu w Rosslyn (Południowa Afryka). Początkowo dostępny jest tylko model 520, od grudnia także 525. Wszystkie afrykańskie E12 posiadają pokrywę silnika jak w europejskich autach z silnikiem M30.
- Maj - rozpoczęcie produkcji 518 (do maja 1981 r.)
- Wrzesień - rozpoczęcie produkcji 530i z silnikiem M30 B30 z wtryskiem paliwa L-Jetronic (176 KM) na rynek północnoamerykańskiUSA
- Listopad - rozpoczęcie produkcji 528 z 6-cyl. gaźnikowym silnikiem M30 B28 (do września 1977 r.)
- Wyprodukowano 48,833 szt. i 4662 zestawy CKD.


Południowoafrykańskie BMW 520, 1974


Niemieckie BMW 518, 1974


BMW 530i US-spec, 1974

1975
- Wyprodukowano 76,636 szt. i 4140 zestawy CKD. Wygaszenie produkcji E12 w Monachium.
- Model 528 zaprezentowany na rynku południowoafrykańskim.


1976
- Wiosenny update silników. Model 528 osiąga 170 zamiast 165 KM, 525 - 150 zamiast 145 KM. Z kolei model 520i (M10) słabnie ze 130 do 125 KM, ale zyskuje na niższej toksyczności spalin, lepszej elastyczności i ekonomii. W modelu 520 optymalizacja jest niezauważalna na papierze, ale skutkuje wyższymi osiągami.
- Maj - prezentacja aut 2. serii - nowa pokrywa silnika (kształt nerki "odbija się" na pokrywie silnika), atrapa chłodnicy, większe tylne lampy zespolone. Wydajniejszy system wentylacji i ogrzewania. Skuteczniejsza izolacja akustyczna kabiny. Wlew paliwa przeniesiony na prawy tylny błotnik. 70-litrowy zbiornik paliwa we wszystkich wersjach.
- Czerwiec - prezentacja krótkoseryjnego wyczynowego 530 MLE (Motorsport Limited Edition), wytwarzanego tylko w Południowej Afryce, w wersji cywilnej wyposażonego w silnik M30 B30 o mocy 203 KM (w wersji wyczynowej 275 KM).
- Lipiec - 530i debiutuje na rynek japońskim, skompletowane podobnie jak wersja USA, ale wyposażone wyłącznie w automatyczną skrzynię biegów i ogranicznik prędkości do 180 km/h.
- Sierpień - Z taśmy schodzą ostatnie samochody serii 1. W tym samym czasie rozpoczęcie produkcji 520i z 6-cyl. silnikiem M20 B20 z wtryskiem paliwa L-Jetronic, produkowanej wyłącznie z kierownicą po prawej stronie i z mechaniczną skrzynią biegów, do lipca 1978 r.
- Wyprodukowano 81,217 szt. i 8040 zestawów CKD.


Przód E12 seria 1 (modele 518, 520) i seria 1 (modele 525, 528)


Przód seria 2 po liftingu wiosną 1976 r.


Tył E12 seria 1 i seria 2.


Pra-M5 - południowoafrykańskie BMW 530 MLE, 1976

1977
- Styczeń - rozpoczęcie produkcji 528i z 6-cyl. silnikiem M30 B28 z wtryskiem paliwa L-Jetronic (do czerwca 1981 r.) zamiast gaźnikowego 528.
- Luty - Facelifting E12 w Południowej Afryce.
- Marzec - rozpoczęcie produkcji 520/6 z gaźnikowym silnikiem M20 B20 (do czerwca 1981 r.), przez kilkanaście miesięcy równoległej do wersji 4-cyl.
- Maj - Południowoafrykańska fabryka w Rosslyn wypuszcza model 530 z gaźnikowym silnikiem M30 B30 o mocy 177 KM (do maja 1980 r.)
- Jesienią zmiany w zawieszeniu kół. Większy rozstaw kół.
- Wyprodukowano 79,692 szt. i 6612 zestawów CKD.


BMW 528i, 1977


Pra-Shadow Line: południowoafrykańskie BMW 530, 1977

1978
- Luty - Wersja 528i osiąga moc 184 zamiast 177 KM.
- Lipiec - rozpoczęcie produkcji 528i dla USA i Japonii (do lipca 1981 r.), zamiast 530i. To jedyna wersja E12 z katalizatorem spalin.
- Grudzień - Zakończenie produkcji ponierskiej wersji 520/4 z silnikiem M10. Rozpoczęcie montażu Alpiny B7 Turbo z 3-litrowym silnikiem o mocy 300 KM. Do lutego 1982 r. powstało 149 sztuk.
- Specjalny model 518i na rynek szwedzki, faktycznie będący wersją 520i (M10) z uboższym wyposażeniem.
- Wyprodukowano 87,904 szt. i 8448 zestawów CKD.

1979
- Krótkoseryjna wersja 533i na rynek niemiecki wyposażona w silnik M30 B32.
- Luty - na rynku południowoafrykańskim pojawia się 528i, a tamtejsza wersja 518 otrzymuje 2-litrowy silnik M10.
- Czerwiec - specjalny model 518i na rynek szwedzki (do czerwca 1981 r.) - silnik 1766 cm z wtryskiem paliwa (102 KM),
- Lipiec - Zakończenie produkcji drugiego z pionierów - modelu 520i z silnikiem M10.
- Listopad - specjalny model 518i na rynek japoński (do czerwca 1981 r.) - seryjnie silnik 1766 cm z wtryskiem paliwa (100 KM), 3-biegowy automatyczny, opony 195/70-14.
- Jesienią 5-biegowa skrzynia mechaniczna w E12 na rynek USA.
- Rekordowy rok: wyprodukowano 97,837 szt. i 8484 zestawy CKD.


BMW 518i, wersja japońska, rok modelowy 1980


BMW 528i US-spec, 1979.


BMW 528i, 1979

1980
- Wyprodukowano 82,537 szt. i 10,332 zestawy CKD.
- Kwiecień - rozpoczęcie produkcji M535i z silnikiem M30 B35 o mocy 218 KM (do maja 1981 r.).



BMW 528i, 1980.

1981
- Lipiec - Zakończenie produkcji standardowych E12 w Niemczech. Od początku roku wyprodukowano 24,967 szt. i 7692 zestawy CKD. Łącznie z niemieckich fabryk wyszło 699,335 sztuk BMW E12. Około 700 egzemplarzy E12 zmontowano z zestawów CKD na potrzeby lokalnego rynku w Portugalii.
- Lipiec - Rozpoczęcie produkcji M535i w Południowej Afryce.
- Listopad - Alpina prezentuje pożegnalny model B7S Turbo z silnikiem 3,5 litra o mocy 330 KM. Do maja 1982 roku powstało 60 szt.


Alpina B7, 1981


Południowoafrykańskie BMW M535i, 1981

1982
- Marzec - południowoafrykańskie E12 otrzymują kompletne zawieszenie kół, wyposażenie wnętrza, układ elektryczny adoptowane z E28. Samochody serii 3, z nowym oznaczeniem E12/8, są wytwarzane w wersjach 518i (105 KM), 520i (125 KM), 528i (184 KM) i M535i (218 KM).


BMW 518i (E12/8), 1982


BMW 528i (E12/8), 1983


Deska rozdzielcza BMW 518i E12/8, 1982

1985
- Marzec - Zakończenie produkcji E12/8 w Południowej Afryce. W latach 1974-1985 w Rosslyn zmontowano łącznie 59,164 egzemplarze E12 (seria 1 i 2) i 23,100 egzemplarzy E12/8 (seria 3).

Liczba wyprodukowanych E12 z podziałem na modele (w nawiasie liczba zestawów CKD)
518 - 120,377 (11,904) = 132,281 szt.
518i - 3015 szt.
518i (E12/8) - 10,788 szt.
520 - 243,529 (34,000) = 277,529 szt.
520i - 25,166 szt.
520i (E12/8) - 6126 szt.
525 - 122,272 (6084) = 128,356 szt.
528 - 30,565 (2556) = 33,121 szt.
528i - 65,736 (4380) = 70,116 szt.
528i (E12/8) - 4680 szt.
530i - 28,111 szt.
M535i - 1410 (240) = 1650 szt.
M535i (E12/8) - 1416 szt.
Razem - 722,435 szt.

Źródła i zdjęcia:
http://e12.assertion.de www.realoem.com
Igon
2010-03-19, 21:22
Wspaniały artykuł, heh zresztą czego innego można było by się spodziewać po naszym Radosławie       

To moje pierwsze BMW , lecz niestety jak to nazywam był to epizod w moim życiu Posiadałem model z 76r. chromowe lustra w fartuchach drzwi, ale wlew paliwa już w błotniku. Bardzo ładny rekin zawsze jak patrze na niego to z westchnieniem, szkoda że ten mój tak źle skończył
Potem prawie miałem już w ręku kluczyki od pięknej e28, ale... hmm ale to już inna historia


Podobne tematy: